Z dniem 1 kwietnia 2025 r. ruszyła realizacja projektu "SAM KADAJ. Program integracji społeczno-zawodowej dolnośląskiej społeczności romskiej", skierowanego do 50 dorosłych członków społeczności romskiej, w tym 35 kobiet i 15 mężczyzn, zamieszkujących/pracujących na terenie woj. dolnośląskiego,zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.
Serdecznie zapraszamy do udziału w projekcie.
---> POBIERZ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY WRAZ Z DEKLARACJĄ RODO<---
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027, Priorytet 7. Fundusze Europejskie na rzecz rynku pracy i włączenia społecznego na Dolnym Śląsku, Działanie 7.5 Aktywna Integracja, Typ: 7. 5.D Wsparcie na rzecz społeczności romskiej.
Projekt realizowany jest przez Romskie Stowarzyszenie Oświatowe "Harangos" z siedzibą przy pl. Plac Wolnica 13/10, 31-060 Kraków.
Cel główny projektu
Celem głównym projektu jest zwiększenie stopnia integracji ze społeczeństwem grupy 50 dorosłych członków społeczności romskiej (35 kobiet/15 mężczyzn) zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym z województwa dolnośląskiego, poprzez kompleksowe wsparcie za pomocą instrumentów aktywizacji społeczno-edukacyjno-zawodowej i wsparcie towarzyszące (wsparcie doradcze, warsztaty, kursy prawa jazdy, szkolenia i staże zawodowe, usługi asystenckie), w okresie do 31.12.2026 r.
Adresaci projektu
Grupę docelową projektu stanowi 50 dorosłych członków społeczności romskiej z terenu woj.dolnośląskiego, przede wszystkim z Wrocławia i Głogowa, w tym ok. 35 kobiet i ok. 15 mężczyzn.
Okres i obszar realizacji projektu
Projekt realizowany jest w okresie 01.04.2025-31.12.2026 r. na terenie województwa dolnośląskiego.
Projekt zapewnia Uczestnikom możliwość skorzystania z następujących form wsparcia:
1. Diagnozy i opracowanie Indywidualnych Ścieżek Reintegracji
W ramach projektu wsparcie odbywać się będzie w oparciu o ścieżkę reintegracji stworzoną indywidualnie dla członków społeczności romskiej z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej obejmującej m.in. wiek, płeć, indywidualne potrzeby, predyspozycje, sytuację życiową, uwarunkowania kulturowe oraz możliwości lokalnego rynku pracy. Każdy uczestnik odbędzie indywidualne spotkania z coachem/psychologiem (1 godzina zegarowa) oraz doradcą zawodowym (1 godzina zegarowa). Indywidualna Ścieżka Reintegracji będzie zawierać diagnozę sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb danego uczestnika oraz plan dalszych działań. Rezultatem wsparcia będzie stworzenie 50 Indywidualnych Ścieżek Reintegracji (IŚR) oraz 50 umów na wzór kontraktu socjalnego podpisanych przez uczestników oraz prowadzących wsparcie.
2. Kurs kompetencji społecznych i obywatelskich
Zakres tematyczny:zarządzanie emocjami i rozwiązywanie konfliktów; jak być asertywnym; zarządzanie stresem; skuteczna komunikacja z innymi ludźmi; balans życiowy i efektywny odpoczynek; zarządzanie czasem. W ramach kursu uczestnicy nabędą umiejętności w zakresie komunikacji, radzenia sobie ze stresem, asertywności, autoprezentacji, zarządzania czasem, przywództwa, inteligencji emocjonalnej oraz samoświadomości. Uczestnicy nabędą również umiejętność mówienia i bycia zrozumianym, bycia panem swojego czasu, budowania swojego wizerunku oraz pracy zespołowej i możliwości wywierania wpływu na innych.
3. Asystenci międzykulturowi
AM to osoba, która pochodzi ze społeczności romskiej; dzięki temu dobrze rozumie potrzeby członków społeczności romskiej oraz potrafi na nie odpowiedzieć. Zna zarówno język polski, jak i Romani - pełni rolę tłumacza, pomaga zrozumieć różnice kulturowe oraz rozwiązywać wynikające z nich nieporozumienia i konflikty.
4. Doradztwo zawodowe indywidualne
Zadanie zakłada indywidualne spotkania doradcy zawodowego z każdym uczestnikiem w wymiarze 5h/osoba x 50 osób. Podczas pierwszej sesji doradca sporządzi profil uczestnika, jego mocne i słabe strony, deficyty i atuty. Będzie to punkt wyjścia do sporządzenia Indywidualnego Planu Działania a potem sprofilowania szkoleń/kursów i ew. staży zawodowych. Oprócz standardowego programu doradztwa zawodowego, doradca sprofiluje metodykę i narzędzia do pracy z osobami ze społeczności romskiej, które mają dodatkowe rodzaje deficytów i doświadczają dodatkowych barier na rynku pracy. W ramach sesji doradca rozpozna problemy zawodowe uczestnika; uświadomi posiadane atuty; zmotywuje do polepszenia sytuacji zawodowej; przygotuje plan działania; udzieli informacji o dostępnych zawodach, aktualnej sytuacji na rynku pracy i możliwościach kształcenia i podnoszenia kwalifikacji zawodowych; omówi metody szukania pracy, przeszkody w znalezieniu pracy; nauczy przygotować CV i przygotuje do rozmów kwalifikacyjnych. Efektem doradztwa będzie Indywidualny Plan Działania dla każdego uczestnika.
5. Warsztaty aktywnego poszukiwania pracy
W ramach zajęć uczestnicy wspólnie pracują nad rozwiązaniem problemów zawodowych i rozwojem swoich zasobów, nabywają też praktycznych umiejętności poszukiwania pracy. Trener jest tutaj swego rodzaju "wodzirejem" stymulując uczestników do wypracowania rozwiązań omawianych problemów. Metodyka obejmuje rozwiązywanie problemów i zadań oraz wykonywanie ćwiczeń indywidualnych i grupowych. Przebieg zajęć praktycznych i ich efekty są następnie omawiane na forum danej grupy. Uczestnicy dzielą się swoimi przemyśleniami wskazując sobie wzajemnie drogi do rozwiązania swoich problemów.
6. Szkolenia zawodowe
Nie określono tematyki i rodzajów kursów i szkoleń, ponieważ dopiero po etapie doradztwa zawodowego i sporządzeniu IPD będzie można określić, jakie rodzaje szkoleń są konieczne i racjonalne. Uczestnicy będą mieli zapewnione: materiały szkoleniowe, posiłek (zimny bufet/ciepły obiad jeśli liczba godzin zajęć na dany dzień przekroczy 6), wykwalifikowaną kadrę wykładowców, niezbędną infrastrukturę, np. salę komputerową jeśli tematyka szkolenia będzie tego wymagała, pokryte jednorazowe koszty egzaminów końcowych, jeśli specyfika szkolenia będzie tego wymagała (np. efektem kursu będzie nabycie uprawnień, które muszą być potwierdzone certyfikowanym egzaminem przez uprawniony podmiot). Szacuje się, że średni wymiar godzinowy na uczestnika to 65 godzin, w wymiarze 60 minut (45 minut zajęć dydaktycznych,15 minut przerwy).
7. Kurs prawa jazdy kat. B
Program kursu będzie standardowy: Szkolenie na kategorię B standardowo trwa 60 godzin, z czego 30 obejmuje przygotowanie teoretyczne, a drugie 30 – praktyczne. W przypadku szkolenia teoretycznego każda godzina jest równa 45 minutom, zaś praktycznego – 60 minutom. W ramach projektu zaplanowano również jednorazowy koszt egzaminu.
8. Staże zawodowe
Zaplanowano 3-miesięczne staże zawodowe dla 6 osób. Staże będą realizowane wg programu uzgodnionego z pracodawcą,na podstawie trójstronnej umowy stażowej. Staże spełnią standardy Europejskiej Ramy Jakości Staży. Zaliczenie zadania przez uczestnika: 100% obecność w pracy (z wyjątkiem zwolnień lekarskich), wypełniony dziennik stażu i pozytywna opinia pracodawcy. Dzienny wymiar czasu pracy to 8 godzin (7 h dla osób z niepełnosprawnościami).
9. Wsparcie towarzyszące
Zadanie składa się z dwóch form wsparcia:
1. Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej
2. Zapewnienie opieki nad dzieckiem/osobą zależną.
10. Spotkania integracyjne ze społecznością lokalną
Zadanie zakłada zorganizowanie wspólnych aktywności dla członków społeczności romskiej oraz osób ze społeczności nie-romskiej, celem których jest m.in. budowanie współpracy, wzajemne poznawanie się, rozwój umiejętności pracy w grupie oraz tworzenie więzi społecznych pomiędzy przedstawicielami obu grup. Podczas warsztatów integracyjnych będą organizowane dla uczestników i uczestniczek m.in. takie aktywności jak: wspólne warsztaty kulinarne, artystyczne, w tym np. warsztaty z tworzenia biżuterii, malowania na szkle, haftowania, tworzenia prezentów dla bliskiej osoby, ogrodnicze, wymiana językowa (nie-Romowie będą mogli poznać zasady języka Romani), warsztaty na temat kultur, np. kultury polskiej i romskiej. Szczegółowe tematy zajęć zostaną opracowane w zgodzie z preferencjami osób, biorących udział w projekcie.
